2017. augusztus 28., hétfő

Aarhus 5 éve: Városkörkép

Bizony, ezt is le tudom már írni, így, pőre magában: 5 éve annak, hogy augusztus 17-én leszálltam a billundi repülőtéren, kiáztatott szemekkel és teljesen naivan, frissen érettségizve, ebbe a szép kis skandináv országba.
Akkor még nem tudtam, hogy mekkora utat fogok bejárni Aarhustól-Koppenhágán keresztül majd megint Aarhusban kikötve; remélem most már örökre.
Hogy saját élményeimet most kicsit háttérbe szorítva meséljek, inkább a városról és a városképről írnék, ami hihetetlen mértékben változott az elmúlt években. Megdöbbentő, (egyben realisztikus) de nekem, aki a kis régi Aarhusához van szokva mégis hihetetlen és idegen ez a látkép. A tengeri partszakasz szinte teljesen beépítve, majd Brabrand és Risskov rengeteg új lakástengere; nem is beszélve a VIA University monumentális belvárosi kampuszáról. Legtöbbjük kinézete természetesen modern - kocka, téglatest egybeházak szürke színekben, maximum bézs nüanszokkal. Tetszik? Nem, nem igazán, és nem csak azért, mert kis lelkembe vág jelenlétük, de azért is, mert látszik rajtuk, hogy hamar épült, gyorsmunka lakások béna életterekkel, csak azért, hogy legyen új is a láthatáron. Persze, ezek a beruházások nem puszta látképet kívánnak színesíteni, hanem az évek (évtizedek?) óta húzódó lakáskrízist próbálják megoldani. Aarhus ugyanis az utóbbi egy évtizedben igencsak túlnépesedett; részint a bevándorló diákoknak köszönhetően, részint a bevándorló másoknak köszönhetően. Plusz, hogy Aarhus ebben az évben Európa Kulturális Fővárosa is, gondolom, nem kevés státuszt jelent egy egy megbízónak és/vagy építőcégnek éppen most tevékenykedni. A cél tehát világos: minél több férőhely és új lakhely, de cserébe sokkal nagyobb beépítettség, ami az én nézőpontom szerint felesleges és valahol már káros is. Viszont, a villamos jelenléte iszonyúan jó ötlet volt: bizony, hiszen Aarhusban villamos is épült, összekötve északot déllel. Reméljük, beüzemelésére már csak keveset kell várni; bár a szép kis vilik már járnak tesztüzemben a pályákon. (A villamosvezetők pedig mindig integetnek nekem. Mert hogy ugye én arra járok biciklivel munkába. És hát. Mosoly is kötelező).
Jó hírek is vannak ám ebben a nagy "felújításviharban": a nagynevű Salling bevásárlóközpont tetején megnyílt a tetőterasz, amiről 360 fokban körbe lehet látni Aarhuson. És hogy milyen is ez a rooftop? Csodálatos, lenyűgöző, és igazán aarhusi. A tenger innen a legfestőibb szerintem, a naplemente pedig még szebb innen élőben.
De hogy ne csak beszéljünk róla:






Nagyon élveztük a zenét, a színeket, a sok embert, a hangulatot...

... ( és egy kis tetőtéri ajándék rozmaring sosem árt).


Hogy mi a tanulság? Minden változás jó! Annak ellenére, hogy pont én mondtam, mennyire nem tetszik sok újdonság, tudom, meg fogom szokni és talán meg is kedvelni az új épületeket. Nemsokára pedig egy új épület képsorozattal jövök, hogy megmutassam, miről is beszéltem. Addig egy-két régi ház, hogy ellensúlyozza a felhajtást. Pápá!


1 megjegyzés: